bredbånd på mark

Data om bredbåndsdækning bidrager til udrulningen af bredbånd

I Danmark foretages der en kortlægning over dækningen af bredbånd. Kortet med dækningen findes på Tjekditnet.dk, og det er frit tilgængeligt og hjælper både forbrugere og bredbåndsudbyderne med at få et overblik over udbredelsen af bredbånd

Bredbåndsudbyderen Bornfiber har som navnet antyder hovedsageligt beskæftiget sig med udbredelsen af fiberbredbånd på Bornholm, men da virksomheden for et par år siden havde gravet fiber ned i det meste af den bornholmske granit, begyndte man at se sig om efter nye markeder.

Da konkurrencen på bredbåndsmarkedet i Danmark er hård, og da det ikke er rentabelt at grave ledninger ned i områder, hvor de andre udbydere har ledninger i forvejen, havde Bornfiber behov for et overblik over, hvor der var huller i fiberdækningen.

Løsningen var ligetil, for der laves en national kortlægning af udbredelsen af bredbånd. Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur indsamler årligt data om bredbåndsdækning fra adresseniveau fra bredbåndsudbyderne og udstiller dem på Tjekditnet.dk:

”Vi har været privilegerede. At vi er så digitaliserede og åbne i Danmark gør, at vi kan skabe en forretning på et marked med stor konkurrence. Tjekditnet.dk har gjort, at vi har kunnet skabe os et overblik over, hvor der var huller i dækningen, som vi så har kunnet udfylde,” siger Uffe Nielsen, direktør i Bornfiber.

Bornfiber startede udrulningen af fiberbredbånd på Sjælland og Øerne i juni 2022, og i dag har virksomheden mere end fordoblet sin dækning uden for Bornholm.

Kortlægning hjælper med udrulning

Den nationale kortlægning af bredbåndudrulningen gør det muligt for udbyderne at sætte ind der, hvor der er et behov og dermed et marked:

”Det er ret specielt, at vi i Danmark har adgang til data, der viser dækningen. Eksempelvis i Tyskland overgraver man rigtig mange steder, så der kan ligge mange ledninger ved den enkelte adresse. Der havde ikke været en forretningsmodel for os, hvis vi havde udrullet fiberbredbånd i områder, hvor vores konkurrenter allerede havde udrullet, ” siger Uffe Nielsen.

Det er en politisk målsætning, at i 2025 skal alle boliger og virksomheder have adgang til en bredbåndsforbindelse med en downloadhastighed på mindst 100 Mbit/s og en uploadhastighed på mindst 30 Mbit/s. Derudover skal 98 pct. af alle boliger og virksomheder i 2025 være dækket med en teknologi, der kan levere 1 Gbit/s i downloadhastighed. Kortlægningen af bredbåndsdækningen bidrager til at indfri denne målsætning.

Anvenderhistorier

Anvenderhistorierne er historier om virksomheder, myndigheder eller organisationer, som bruger data til at løse en opgave eller lave et produkt.

Formålet er at inspirere andre potentielle anvendere til at bruge data, som kan bidrage til at skabe værdi i samfundet.

Find flere anvenderhistorier

Vi har været privilegerede. At vi er så digitaliserede og åbne i Danmark gør, at vi kan skabe en forretning på et marked med stor konkurrence. Tjekditnet.dk har gjort, at vi har kunnet skabe os et overblik over, hvor der var huller i dækningen, som vi så har kunnet udfylde.

Uffe Nielsen, direktør i Bornfiber