Når du har valgt en udbyder, skal I indgå en skriftlig aftale (partnerskabsaftale), som tidligst må indgås, når de 3 ugers annoncering er udløbet (25 juli 2023). Det er typisk udbyderen, der udarbejder partnerskabsaftalen. Aftalen skal sikre, at udbyder og du er enige om, hvad der er aftalt. Aftalen bør fx indeholde en beskrivelse af projektet, informationer om hvad henholdsvis udbyder og du forpligter jer til, finansiering af projektet og vilkår fx hvis projektet bliver dyrere end budgetteret.
Du skal sikre dig, at det fremgår af aftalen, at udbyder opfylder kravene i bekendtgørelsen om, at selskabet ikke er kriseramt og om eventuel tilbagebetaling af anden støtte, herunder tilbagebetaling af tilskud, som Europa-Kommissionen har erklæret ulovlig og uforenelig med statsstøttereglerne samt at udbyder sørger for at indsende styrelsens obligatoriske standarderklæringer herom inden ansøgningsfristen.
Til brug for ansøgningen skal du desuden udfylde en ansøgningsblanket, hvor du ud over de faktuelle oplysninger om dig, bekræfter en række forhold, herunder hvilken egenbetaling, du forpligter dig til, samt at du ikke har kendskab til, at adressen er dækket med hastigheder over 30 Mbit/s download og 5 Mbit/s upload. Blanketten findes på styrelsens hjemmeside – og det er obligatorisk at benytte den.
Du skal selv bidrage med en egenbetaling på mindst 2.000 kr. inkl. moms. Egenbetalingen skal fremgår af ansøgningsblanketten. Der må gerne betales mere. Da tilskuddets størrelse påvirker ansøgningens pointscore, kan dette også være grund til at bidrage med et højere beløb end 2.000 kr. i egenbetaling.
Et sponsorat til ansøgningen er også en mulighed. Det kan fx være et landsbylaug eller en nabo, der ønsker at bidrage økonomisk. Det skal vedlægges dokumentationen på, hvem der giver sponsoratet, og hvor stort et beløb, der gives.
Hvis kommunen bidrager økonomisk skal de udfylde en formular om et tilsagn om tilskud, som skal vedlægges ansøgningen. Der skal anvendes den formular, der er udarbejdet af styrelsen. Her finder du formularen, som kommune skal anvende.
Udbyderen skal mindst bidrage med 10.000 kr. ekskl. moms og ofte bidrager de med betydeligt mere.
Partnerskabsaftale og ansøgningsblanket skal være dateret og underskrevet og indsendes sammen med ansøgningen.
Et tilskud fra den særlige ordning kan højst være på 125.000 kr. Det betyder, at der kan ikke søges om et højere beløb end 125.000 kr.