Hvis du mener, at oplysningerne om din adresse er forkerte, kan du gøre indsigelse ved at bruge funktionen på Bredbåndskortet og følge vejledningen. Det kan fx være, hvis du mener, adressen bør fjernes, bør være tilskudsberettiget eller du ikke er enig i den mobile bredbåndsdækning.
Hvis det er dækningen, som ikke er korrekt, skal du først kontakte udbyderen for at afklare, om der er tale om en fejl. Du kan med fordel vedlægge din mailkorrespondance med udbyderen forat underbygge en eventuel klage.
Hvis adressen skal fjernes, fordi boligen på adressen er uegnet til beboelse (fx er sammenfaldet eller nedbrændt), skal der vedlægges billeddokumentation, der klart viser, at boligen ikke er egnet til beboelse.
Hvis adressen skal fjernes, kan det være en fordel at undersøge om BBR eller CVR (Erhvervsregistret) er opdateret med de rigtige oplysninger, inden du gør indsigelse. BBR meddelelsen på adressen kan fx findes på boligejer.dk. Hvis oplysningerne er ukorrekte, skal du tage kontakt til kommunen, (eller CVR) for at få det rettet, og derefter fremsende de nye oplysninger til Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur i forbindelse med din indsigelse.
Den mobile bredbåndsdækning har alene betydning for et projekts pointscore og ikke, om en adresse er tilskudsberettiget. Vær opmærksom på, at den indberettede mobildækning er en beregnet udendørsdækning, og den oplevede indendørsdækning typisk vil være dårligere. Dertil kommer, at dækningen vil være påvirket af en lang række faktorer bl.a. af den mobiltelefon eller det modem, der anvendes, afstanden til mobilmasten, træbevoksning og bygninger, som kan hæmme modtagelsen af signalet, hvilket mobilnet der anvendes og antallet af samtidige brugere. Så det er vigtigt, at man har valgt den udbyder, der giver den bedste dækning. I den forbindelse skal også nævnes Wi-Fi, hvor radioforbindelsen sjældent er optimal, at netværkskortet i computeren kan drille, forkert opsætning af router, gamle kabler i ejendommen, der ikke understøtter høje hastigheder – ja, listen er uendelig lang, når det gælder årsager til en eventuel dårlig dækning,
Hvis du ønsker at gøre indsigelse over den mobile bredbåndsdækning på adressen, er det vigtigt, du har forholdt dig til ovenstående. Du bør også have haft en dialog med udbyderen, som måske kan hjælpe dig med at optimere dækningen, inden du sender en indsigelse. Hvis det med indsigelsen er godtgjort, at der kan være problemer med den indberettede dækning, vil styrelsen forelægge indsigelsen for operatøren med henblik på at få verificeret, at den beregnede dækning er korrekt.
Frist for indsigelse: 28. august 2023
Se videoen, om hvordan du laver en indsigelse.